بی احتیاطی راننده منجر به فوت پاکبان در مشهد شد (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) چمران: شورا‌های شهر و روستا، انعکاس خواست و سلیقه مردم هستند رئیس دیوان عالی کشور: سبقت در خدمت باید فرهنگ غالب در نظام شورایی کشور باشد + فیلم آموزش ایمنی و مواجهه با حریق برای ۱۲۴ هزار شهروند مشهدی گپ و گفت با میراث دار سنت پرورش اسب یورقه در مهدی آباد| ما که هرچه بردیم، با رفقا خوردیم   شهروند خبرنگار | درخواست به‌سازی پیاده‌رو «ابرار ۱۰» در مشهد + پاسخ سرویس‌دهی رایگان خط‌۲ قطارشهری مشهد در روز شهادت امام‌جعفرصادق‌(ع) اعمال‌قانون ۱۸۱۸ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۶۱ دستگاه خودروی متخلف توقیف شدند (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) دردسر‌های بودار همسایگی با انبار‌های خانگی | دپوی ضایعات در منازل مسکونی شهرک صابر مشهد ایست‌کار‌های مشهد، الگوی کشور | بیمه کارگران ایست‌کار‌ها در اولویت باشد هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد امروز در شرایط پاک قرار گرفت (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) احداث ۱۴ بوستان بزرگ در شهر مشهد | پروژه‌های زودبازده‌ برای محرومیت‌زدایی از حاشیه شهر ترافیک سنگین در بولوار ملک‌آباد و وکیل‌آباد مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) حاجی بگلو: رویکرد و نگاه شورای ششم، تحقق عدالت‌محوری در مشهد است سردار رادان در مشهد: قسم به خون شهدا که حافظ سنگر حجاب هستیم| توطئه عریانی و برهنگی، برنامه نفوذ دشمن برای براندازی است مشهدالرضا(ع)، هم‌صدا با طنین حجاب و غیرت | اجتماع باشکوه حمایت از «طرح نور فراجا» برگزار شد + فیلم بلاتکلیفی ۴۵۰‌هزار هکتار از اراضی ملی خراسان رضوی شهروند خبرنگار | درخواست ترمیم آسفالت در بلوار شهید آوینی مشهد + پاسخ شهردار مشهد: کلان‌شهر مشهد در زمینه هوشمندسازی پیشرو است
سرخط خبرها

سال پیش ۳۳ هزار مشهدی قربانی تصادفات جرحی شدند

  • کد خبر: ۱۸۷۸۲۶
  • ۱۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۲
سال پیش ۳۳ هزار مشهدی قربانی تصادفات جرحی شدند
راهکار‌های کاهش تصادفات رانندگی در نشست تخصصی ایمنی حمل‌ونقل در مشهد بررسی شد.

به گزارش شهرآرانیوز برای بسیاری از مشهدی‌ها نمایش‌هایی که چند سال پیش در تقاطع‌های مهم انجام می‌شد و جوانانی که با پلاکارد‌های در دست، آموزش‌هایی با محوریت رعایت حق تقدم ارائه می‌دادند، بسیار جالب‌توجه و البته آموزنده بود. در آن زمان این نمایش‌ها جزئی از یک طرح بزرگ فرهنگی با عنوان «خط عابر، خط زندگی» بود که تلاش می‌کرد تا با بهره‌گیری از روش‎های مبتکرانه و بهره‌گیری از ابزار‌های آموزشی، فرهنگ رعایت حق تقدم و حقوق عابران پیاده را برای رانندگان مشهدی فرهنگ‌سازی کند.

اجرای این طرح در سال ۱۴۰۰ متوقف شد، اما هیچ‌کس نمی‌تواند دستاورد‌های آموزشی آن را برای مجاوران انکار کند. بر این اساس، نشست تخصصی ایمنی حمل‌ونقل در مشهد با نظر به کلان‌پروژه ترویج رعایت حق تقدم عابر پیاده در پژوهشکده نوین شهر معنوی ثامن برگزار شد تا با حضور نایب‌رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد و صاحب‎نظران این حوزه، فرهنگ حق تقدم از زاویه دید کارشناسان بحث و بررسی شود.

ضرورت اصلاح پوشش گیاهی در بزرگراه‌ها

نایب‌رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد در این نشست با بیان اینکه اقدامات مهندسی، تقویت حوزه آموزش و فراهم ‎آوردن ضمانت اجرایی به‌عنوان سه شرط ایمن‎سازی کامل کلان‌شهر‌ها محسوب می‌شود، بیان کرد که ایمنی در معنای کامل خود زمانی برای یک شهر فراهم می‌شود که اولا معابر و تقاطع‌ها از نظر فنی و عمرانی به‌درستی طراحی و اجرا شده باشند، رانندگان و عابران به‌درستی از حق تقدم و قوانین راهنمایی‌ورانندگی آگاه باشند و پلیس هم با نظام تشویق و جریمه بتواند ضمانت کامل اجرایی را ایجاد کند.

آن‌طور که ایمان فرهمندی تأکید کرد، آمار تصادفات گاهی براساس عوامل اجتماعی، فرهنگی و حتی امنیتی هم تغییرپذیر است. او افزود: مراکز تجمع معتادان متجاهر همچون بخش شرقی کمربند مشهد یا میدان امام‌حسین (ع) هم بیشتر به‌عنوان نقاط کانونی بروز تصادفات شناخته می‌شوند. این‌ها ازجمله عوامل غیرترافیکی هستند که در حوزه حمل‌ونقل تأثیر می‌گذارند و باید به آن‌ها رسیدگی شود.

فرهمندی گفت: شورای اسلامی شهر به‌تازگی شهرداری را مکلف کرده است تا در موضوع پوشش گیاهی حاشیه بزرگراه‌ها نیز بازنگری کند. زیرا امروزه در برخی نقاط از بزرگراه کمربندی مشهد، فضای سبز کار شده است که باعث می‌شود تا نه رانندگان بتوانند به‌درستی عابران پیاده را تشخیص دهند و نه بار ترافیکی برای عابران قابل‌مشاهده باشد. همین موضوع هم در برخی نقاط زمینه‌ساز بروز تصادفات ناگوار خودرو با عابر شده است و باید این مسئله به‌سرعت اصلاح شود.

فوت ۲۴۵ شهروند در تصادفات پارسال

«طبق قانون ششم توسعه کشور، شاخص تلفات به ازای ۱۰ هزار وسیله نقلیه باید تا ۳۱ درصد کاهش پیدا کند که در این هدف‌گذاری با توجه به افزایش چشمگیر تعداد خودرو‌ها در کشور از ۲۰۰ هزار دستگاه در سال ۱۳۸۴ به یک‌میلیون دستگاه در سال ۱۴۰۱، تاکنون ۲۶.۸ درصد از آمار تلفات تصادفات کاهش یافته است.»

این جملات بخشی از سخنان رئیس اداره پایش و پیشگیری از تصادفات سازمان ترافیک شهرداری مشهد در این نشست بود. بهنام جبینی بر آمار تصادفات منجر به فوت در مشهد نیز مروری داشت و گفت: پارسال به‌طور کلی ۲۴۵ نفر بر اثر تصادفات رانندگی فوت کرده‌اند که در این میان ۵۲ درصد عابران پیاده، ۲۶ درصد راکبان موتورسیکلت و ۱۶ درصد از رانندگان خودرو‌های سواری را شامل می‌شود.

به گفته او، بیشتر آن‌هایی که در تصادفات مقصر شناخته می‌شوند، مدرک تحصیلی سیکل و دیپلم داشته‌اند که نشان می‌دهد هرچه میزان تحصیلات در بین شهروندان افزایش پیدا کند، آگاهی آن‌ها از قوانین و شناخت حق تقدم افزایش می‌یابد و درنتیجه شاهد کاهش جرائم رانندگی هستیم. جبینی ادامه داد: ۳۳ هزار نفر هم در سال گذشته بر اثر تصادفات مصدوم شده‌اند که این عدد با وجود کاهش در سال‌های گذشته، همچنان بسیار زیاد است و پذیرفتنی نیست.

رئیس اداره پایش و پیشگیری از تصادفات سازمان ترافیک شهرداری مشهد تأکید کرد که اجرای کلان‎پروژه حق تقدم یکی از سرفصل‌های برنامه جامعی بود که مدیریت‌شهری در مشهدالرضا (ع) اجرا کرد تا به‌موازات اصلاح پوشش گیاهی آیلند‌های میانی برای ایجاد دید کافی عابران پیاده و رانندگان، اصلاح چالش‌های ترافیکی برخی تقاطع‌ها و دوربرگردان‌های خطرساز معابر، ایمنی تردد در شهر برای شهروندان بیش از پیش تأمین شود.

او افزود: حدوددویست کیلومتر مسیر ویژه دوچرخه در شهر وجود دارد که این معابر هم نیازمند ایمن‌‎سازی هستند. به‌طور کلی از سال ۱۳۹۸ که این طرح آغاز شد، تا امروز زمینه ایمن‌سازی ۱۸۳ کیلومتر فراهم شده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->